پاورپوینت کامل و جامع با عنوان اصول و مبانی جغرافیای اقتصادی 2 یا جغرافیای اقتصادی عمومی: صنعت، حمل و نقل و انرژی در 246 اسلاید

پاورپوینت کامل و جامع با عنوان اصول و مبانی جغرافیای اقتصادی 2 یا جغرافیای اقتصادی عمومی: صنعت، حمل و نقل و انرژی در 246 اسلاید

قبل از خرید حتما توضیحات را کامل مطالعه نمایید

صفحه اصلی
راهنما
محصولات
درباره ما
قوانین
نقشه سایت
تماس با ما

پاورپوینت کامل و جامع با عنوان اصول و مبانی جغرافیای اقتصادی 2 یا جغرافیای اقتصادی عمومی: صنعت، حمل و نقل و انرژی در 246 اسلاید

18000 قیمت

پاورپوینت کامل و جامع با عنوان اصول و مبانی جغرافیای اقتصادی 2 یا جغرافیای اقتصادی عمومی: صنعت، حمل و نقل و انرژی در 246 اسلاید

پاورپوینت کامل و جامع با عنوان اصول و مبانی جغرافیای اقتصادی 2 یا جغرافیای اقتصادی عمومی: صنعت، حمل و نقل و انرژی در 246 اسلاید

 

 

 

 

 

 

 

جغرافیای اقتصادی (انگلیسی: Economic geography) علم مطالعه مکان، پراکندگی و سازمان فضایی فعالیت‌های اقتصادی در جهان است. جغرافیای اقتصادی به‌طور سنتی شاخه‌ای از علم جغرافیا به‌شمار می‌رود، اما در دهه‌های اخیر برخی اقتصاددانان آن را شاخه‌ای از علم اقتصاد نیز به‌شمار آورده‌اند.

جغرافیای اقتصادی دارای دیدگاه‌های گوناگونی در زمینه‌های مختلف است که شامل مکان‌یابی صنایع، تراکم اقتصادی، ترابری، تجارت خارجی، توسعه، املاک و مستغلات، اقتصاد اخلاقی، اقتصاد جنسیتی، اقتصاد شهری، رابطه میان محیط زیست و اقتصاد و جهانی‌شدن است.

تاریخچه

تاریخچه جغرافیای اقتصادی تحت تأثیر دیدگاه‌های مختلفی به‌ویژه دیدگاه‌های علم اقتصاد و جغرافیا بوده‌است. قدیمی‌ترین متون درباره جغرافیا را می‌توان به استرابون جغرافی‌دان یونانی نسبت داد که حدود ۲۰۰۰ سال پیش نوشته شده‌است. هم‌زمان با توسعه دانش نقشه‌نگاری، جغرافی‌دانان بسیاری از جنبه‌های دانش جغرافیا را گسترش دادند. در سده‌های اخیر نقشه‌های تولید شده توسط کشورهای اروپایی موقعیت منابع و معادن سرزمین‌های واقع در قاره‌های آمریکا، آفریقا و آسیا را مشخص نمود. نخستین سفرنامه‌ها دارای توصیفات گوناگونی از مردم بومی، آب و هوا، مناظر و چشم‌اندازها و تولیدات مناطق مختلف بود. این کار باعث تشویق الگوهای توسعه تجارت قاره‌ای شد و عصر مرکانتیلیسمرا هدایت و رهبری نمود.

جنگ جهانی دوم باعث افزایش آگاهی‌های جغرافیایی شد و برنامه بازسازی اقتصادی پس از جنگ باعث توسعه جغرافیای اقتصادی به‌عنوان یک رشته علمی گردید. در زمان محبوبیت نظریه جبر جغرافیایی، الزورت هانتینگتن و نظریه جبر اقلیمی او که بعدها مورد انتقاد قرار گرفت، بر رشته جغرافیای اقتصادی اثری مشخص گذاشت. نظریه‌پردازانی مانندیوهان هاینریش فن تونن و آلفرد وبر به بیان نظریات خود درباره توزیع و پراکندگی اقتصاد بر اساس موقعیت و مکان پرداختند. نظریه مکان‌مرکزی والتر کریستالر نیز از دیدگاه‌های مهم محسوب می‌شد.

امروزه جغرافی‌دانان اقتصادی تمایل به مطالعه تخصصی موضوعاتی مانند نظریه‌مان‌ها و تحلیل فضایی به کمک سامانه اطلاعات جغرافیایی، پژوهش‌های بازاریابی، جغرافیای حمل و نقل، ارزیابی قیمت املاک و مستغلات، توسعه منطقه‌ای و جهانی، برنامه‌ریزی، جغرافیای اینترنتی، نوآوری و شبکه‌های اجتماعی دارند.

 

فهرست مطالب:

فصل اول: معرفي مباني جغرافياي اقتصادي

جغرافیای اقتصادی به مثابه شاخه ای از جغرافیا

تعاریف جغرافیای اقتصادی

طبقه بندی انواع فعالیت در جغرافیای اقتصادی

شاخه های جغرافیای اقتصادی

بررسی الگوها و فرآیند در جغرافیای اقتصادی

انواع سيستم هاي اقتصادي

و...

فصل دوم: صنعت

تعريف صنعت

مكانيابي فعاليت هاي صنعتي

عوامل عمومي مكانيابي

اهميت بازار

شناخت بازار

تعريف بازار

عوامل نزديكي به بازار

هزينه هاي توليد

عوامل بازار

انواع بازار

هزينه كارگر

جغرافياي اقتصادي و تجزيه و تحليل جغرافيايي

ارتباط جغرافياي اقتصادي با علم اقتصاد

سیر تکوینی جغرافیای اقتصادی

جغرافیای اقتصادی در عصر فرا صنعتی

دسترسي به نيروي كار

انرژی

مواد اولیه

زمین

سرمایه

مالیات

طرح يا پروژه

طبقه بندي نورس براي تمركز فعاليت هاي اقتصادي

نقش تجارت در مكانيابي صنايع

تئوري هاي مكانيابي

تئوري هاي جغرافيايي مكانيابي

سهم اقتصاد دانان در تئوري هاي مكانيابي

تئوري مكانيابي آلفرد وبر

فرضيه هاي ساده و اساسي تئوري وبر

تئوري مكانيابيتورد پلاندر

تئوري ادگار هوور

تئوري آگوست لوش

تئوري ملوين گرين هوت

تئوري والتر ايسارد

تئوري والتر كريستالر

تجزيه و تحليل تئوري مكانيابي و كاربرد آن

برخوردهاي جديد با تئوري مكانيابي

و...

فصل سوم: حمل و نقل

معرفي اصول حاكم بر كنش هاي متقابل درون مكان ها

تعريف حمل ونقل و ارتباطات

پيدايش حركت و علل آن

پيدايش حركت در درون مكان ها

عوامل حركت

عوامل غير مكاني

عوامل مكاني

نظريات اولمن

توزيع حركت

نقش حمل و نقل در جغرافياي اقتصادي

مكانيابي مسئله حمل و نقل

شاخص امكان دسترسي

شاخص پيوستگي و ارتباط

ويژگي هاي ارتباطي شبكه ها

عوامل موثر بر تصميم گيري براي مكانيابي خطوط ارتباطي

توسعه فضايي شبكه هاي حمل و نقل

مدل نفوذ ساحلي

مراحل توسعه شبكه ارتباطي در مدل تاف

مدل درون قاره اي يا مسطح همسان

و...

فصل چهارم: مقدمه اي بر جغرافياي اقتصادي انرژي

تعریف

سه موضوع مهم ابعاد بحران انرژي

مصرف جهاني انرژي و مشكلات آن

مصرف انرژي در ميان كشورهاي جهان متوازن نيست

مشكل انرژي

گروه بندي كشورها از لحاظ انرژي

ايجاد سيستم پايدار انرژي

انواع انرژي هاي موجود

تاريخ بهره برداري از انرژي

انواع سوخت هاي فسيلي

و...


خرید

پرداخت آنلاین
mouse corsair

دوره استراتژی قدرتمند PTC

299,000 تومان

مشاهده دوره